Fit4u´s vibrationsträning

Så här funkar det!

Vibrationsträning bygger snabbt upp din styrka!


Den vibrerande plattan skapar instabilitet vilket kroppen automatiskt kompenserar genom snabba reflexer. Musklerna tvingas att arbeta med hög intensitet 30-40 gånger per sekund. Nästan 100% av muskelfibrerna aktiveras till skillnad mot när du lyfter vikter på gymmet (30-60%). Detta gör träningen mer effektiv än traditionell träning. Ett pass på 30 minuter är jämförbar med timmar på gymmet.


När du utför övningar använder du enbart din egen kroppsvikt som motstånd. Lederna belastas inte vilket gör att även äldre och de med smärta kan träna på plattan. De djupt liggande musklerna i bland annat bäckenbotten och längs ryggraden aktiveras automatiskt vilket gör att du enkelt kan träna upp stabilitet runt lederna tex vid ryggsmärta eller artros i knäna.

Förbättrad rörlighet och balans

De snabba reflexerna stimulerar nerverna mellan muskel och hjärna vilket bidrar till förbättrad kroppsuppfattning vilket ger ökad balans och koordination.​​ Den intensiva nervstimulansen förbättrar balans och koordinationförmåga. Genom den kraftiga cirkulationsökningen och genom att musklerna uppnår en unik avslappningseffekt vid stretching på plattan, ökas rörligheten dramatiskt, vilket bl.a. kan användas för att förbättra uppvridningen i svingen för stela golfare.


Stretchen på plattan är viktig och gör att musklerna slappnar av så att du kan öka ditt rörelseomfång.  Om du är golfare så leder det till att du kan förbättra din sving.

 

Ökad blodcirkulation och ämnesomsättning

Ökad cirkulation

När musklerna arbetar ökar cirkulationen markant och förbättrar alla organens funktioner (syre och näring) och ger smärtlindring. Dessutom vidgas kärlen av trycket i musklerna vilket underlättar för hjärta och normaliserar blodtrycket. 

Fettförbränning

Vibrationsträning ökar ämnesomsättningen genom att alla typer av muskelfibrer arbetar jämfört med vad du kan åstadkomma med viljan när du lyfter vikter. Detta slår på en ”strömbrytare” i cellerna som ökar din ämnesomsättning till nivåer som är svårt att uppnå med någon annan träning. Förbränningen är påslagen upp till 48 timmar efter ett pass. ​

Förbättrad sömn

Du sänker stresshormonet kortisol vilket ger en avslappnad kropp som i sin tur bidrar bland annat till förbättrad sömn och att det är lättare att gå ner i vikt.


 
 
 

Ryggbesvär, artros, benskörhet och neuromuskulära sjukdomar

Studier visar att de djupa ryggmusklerna multifideran aktiveras effektivt genom att bara stå på plattan. Dessa viktiga muskler håller ihop diskarna och är svåra att träna på traditionellt sätt, otränade ryggmuskler är ofta en orsak till ryggbesvär.

Smärthormonet Endorfin och lyckohormonet Serotonin ökar.

All träning har positiv effekt på kroppens hormoner men forskning visar att med Vibrationsträning så ökar smärthormonet Endorfin, lyckohormonet Serotonin och kroppens tillväxthormon drastiskt på bara 25 minuter. Vilket innebär att träningen ger dig minskad smärta, gör dig glad och positiv och påskyndar cellernas läkeprocess. 

Mats har stärkt sin rygg och blivit av med sina ryggbesvär.

Denna rehabilitering används av läkare och sjukgymnaster världen över då metoden är idealisk för att aktivera muskler utan att belasta lederna och samtidigt uppnå en kraftig cirkulationsökning. Vid vanlig viktträning belastas rygg och leder. Vid skada kan man bara använda små vikter vilket gör att musklerna tar lång tid att bygga upp och rehabiliteringen kan vara långvarig.

Du använder bara den egna kroppsvikten som motstånd. Då vibrationerna endast är på låg effekt så belastas inte lederna. Musklerna arbetar genom reflex och stärker de djupt liggande ryggmuskler som håller ihop diskarna, bara genom att du står still i en knäböj på plattan.

Artros

Det gör ofta ont att träna vid artros, med Vibrationsträning kan man få igång träningen på ett skonsamt sätt och ger ofta en direkt smärtlindring.

Fakta om vibrationsträning och artros

Benskörhet

Studier har visat att träning med Power Plate har god effekt på tillväxt av  av bentäthet och motverkar därvid benskörhet. 


Neuromuskulära sjukdomar

Genom att träningen sker via reflex kan även personer med neuromuskulära sjukdomar träna. Goda resultat har visats på bl.a. ökad styrka, balans och minskad spasticitet hos personer med MS, Parkinson och Cerebral Pares.